12. Zrušení roboty a poddanství
17.01.2013 20:29
Zrušení roboty a poddanství 7/9 1848
K zrušení roboty a poddanství pomáhali poslanci čeští:
Brauner, Smolka, Rieger, Palacký, Trojan, Trnka, Plaček, Strobach.
pak veřejné mínění a duch doby.
Za robotu zaplatí poddaní 1/3 odhadnuté ceny komisí (stát za ně zaplatí též 1/3)
Bez náhrady zrušeny: poddanství, služebnost spolupastvy a spoluprávo k pozemkům /služebnost/, spoluvlastnictví, vydržování lékaře, dělání cest, roboty bezzemků a drobné roboty /sbírání jahod, hub, léčivých bylin, kosení a pod./
Za náhradu zrušeny: činže /úročné platy-placené jako dědičný nájem/, dávky naturální (oves, obročné, kuřata, vejce, sýry/, desátky odváděné farářům, a všechny roboty váznoucí na statcích i s robotami přádelnými.
Náhrady za roboty zrušené měli být za 40 let splaceny amortisací t.j. aby vrchnost dostala tolik peněz, aby z úroků jich mohla si vydržet dělníky placené. Ve skutečnosti dostala méně.
Nastal obrat k lepšímu. Hospodařilo se intensivněji.
Hospodářské stroje ujaly se až r. 1870.
Cepy nahrazeny mlátičkou, černé kuchyně-vlašskou.
V letech 1880tých přišly žentoury a řezačky.
Roku 1864 zreformována samospráva obecní.
Zrušením poddanství r. 1848 zřízeny na Hlubocku soudní okresy: Hlubocký a Lišovský.
/V celém panství bylo 77 vesnic, panských dvorů 15./
Spisy
Vojt. Novotný: Zrušení poddanství a roboty r. 1848 a katastr Josefínský
Kryštůfek: Dějiny nové doby /3. díl/
Pekař: České katastry
Fryšová: Blata 1913
Jihočeské listy 1904.
Hrad Hluboká založen kol. r. 1250-1270 buď od p. Jiří nebo od Čes. Budějovic.
Když povolena obcím a zemím -samospráva- zrušeny byly ,,rychty“ a okresy soudní spravovány tzv. okresními výbory.
Tyto po světové válce nahraženy okresními správními komisemi.
1/12 1928 zrušeny okresní správní komise a jejich funkce převedeny na okresní úřad se sídlem v okresním městě - v čele s okresním hejtmanem.
Tím sloučena autonomie soudních okresů v jeden okres - politický.
Státní silnice byla v srpnu, září a říjnu r. 1931 opravována od Ševětína až do Budějovic. Přes ves a vršky byla dlážděna kamennými kostkamim, pak až k Budějovicům betonována a asfaltována.
Opravy prováděli: Němec z Kostelce n/Orlicí
Hemerka a Gröger z Prahy
Bohumil Vojtěch z Kryšperka
Státní dozor prováděl Inžinýr Antonín Jakeš.
———
Zpět